Новини

Инвеститори имат по-голям интерес към българските бизнес имоти

Повече запитвания за конкретни активи и интерес основно от опортюнистично настроените инвеститори, които търсят бизнес имоти с висока доходност при умерен риск. Tова отчитат българските компании, участвали в тазгодишното издание на панаира Expo Real. За пети пореден път български фирми от сектора се представят с общ щанд, организиран от намиращото се в Германо-българската индустриално-търговска камара (ГБИТК) Представителство на Мюнхенския панаир в България. Сега на него се бяха представили "Галакси инвестмънт груп", "Глориент инвестмънт БГ" и "К енд К инженеринг". Изложението Expo Real е най-големият форум за недвижими имоти и инвестиционни проекти в Европа и се проведе от 4 до 6 октомври в Мюнхен.

По-светли инвестиционни хоризонти

Консултантите и строително-инвестиционните компании, взели участие в изложението, споделят положителни впечатления след участието в международния форум. "Интересът към страната е умерен, но в известна степен по-висок от 2015 г.", коментира Георги Киров, директор инвестиционни и корпоративни услуги в консултантската компания Colliers. Инвеститорите предпочитат имоти с потенциална цена между 30 и 50 млн. евро, а предлагането от България в момента е на активи над 100 млн. евро, посочва обаче Киров. Според него инвеститорите, които гледат към страната, са главно опортюнистични или такива със стратегия за активно управление на активите.

"Интересът към нашия пазар е най-вече от страна на мениджъри на инвестиционни фондове, които търсят възможност да диверсифицират портфолиото си от имоти. Клиентите на тези фондове са пенсионни и застрахователни дружества от Западна Европа", коментира Константин Бояджиев, управител на "Галакси инвестмънт груп". Бояджиев добавя, че бизнес имотите със стабилни парични потоци са най-атрактивни за дългосрочните инвеститори и България има какво да предложи.

Затвърждаваща се тенденция на пазара е, че инвеститорите търсят първокласни активи на по-периферни пазари. "Много от участниците на Expo Real вече присъстват в Унгария и Румъния и поглеждат и към българския пазар. От разговорите ни с тях отбелязахме висок интерес и което е по-важно – повече запитвания за конкретни активи", споделя и изпълнителният директор на Forton Михаела Лашова. Тя също посочва, че Югоизточна Европа все още е интересна основно за по-опортюнистично настроените инвеститори. "Очаквам обаче с навлизането на нови участници на българския пазар и повишаването на ликвидността да привлечем и вниманието на институционални инвеститори, много от които вече присъстват на по-развитите пазари в Централна и Източна Европа", коментира Лашова. За да се случи това обаче, страната трябва да се докаже като прозрачен и предвидим пазар, но и да положи повече усилия да се позиционира пред инвеститорите.

Обединени в рекламата

Въпреки положителното развитие на пазара за поредна година българското представяне на изложението не е на национално ниво, а разчита на частната инициатива. "Отделно позициониране на страната до момента не е имало, с изключение на 2007 г., когато имаше отделен щанд, подкрепян от Българската агенция за инвестиции", посочва Георги Киров. Според него всеки от професионалистите от частните консултантски и инвеститорски компании вероятно успешно рекламира държавата, но за съжаление последните години, включително през 2016 г., няма присъствие на представители на държавния сектор, които официално да презентират и да демонстрират подкрепа на частни инвестиции от чужбина. Другите държави обикновено имат отделни щандове от частните фирми, като в някои случаи щандове наемат и общини на големи градове или области.

"За съжаление и тази година българското представяне страдаше от липсата на единна политика, каквато е например практиката на румънските участници", коментира и Михаела Лашова. Тя посочва, че румънската агенция за чужди инвестиции прави щанд и обединява всички инвеститори и фирми на едно място, като успоредно с това целенасочено рекламира страната с банери, филми и презентации, дискусионни панели. "От наша страна за пореден път липсва подобна организация, макар че пазарът на имоти е в подем и сега е моментът да привличаме активно инвеститорски интерес", коментира експертът.

Източник: capital.bg

Инвеститори имат по-голям интерес към българските бизнес имоти