Новини

360-градусовото заснемане е съвсем нов вид преживяване

Преди около две години френската компания Giroptic постигна завидни успехи в платформата за набиране на финансиране Kickstarter. Продуктът ѝ - камера, която заснема 360-градусови снимки и видеа и не иска от потребителя никаква обработка и усилие, успя да набере за 45 дни 1.4 млн. долара - рекорд за френски стартъп. Две години след кампанията Giroptic вече започва да доставя продукта, а поръчките са възможни от края на май. Как започваш бизнес почти от нула срещу конкуренти като Samsung и какво точно прави една такава камера разказва за"Капитал" Ришар Олие, основател и изпълнителен директор на Giroptic.

Каква е историята на компанията?
- Започнахме преди 8 години като В2В решение. Оглеждахме пазара на недвижими имоти, тъкмо обявите бяха започнали да минават онлайн, затова измислихме решение за брокери на недвижими имоти. Тогава нямаше Google Street View и ние създадохме инструмент за виртуални обиколки. Първо направихме това решение и после забелязахме колко много хора в интернет се интересуват от 360-градусовата камера. Така че много бързо клиентите ни излязоха от имотния сектор, преминаха през туризма и дори полицията, която искаше да може да заснема местопрестъпления.
В крайна сметка продуктът стана камера за всички, които искат да заснемат 360-градусови снимки, нямат прекалено много време и неограничен бюджет. По принцип да заснемеш такъв кадър е много сложно - много снимки, които трябва да се обработят и слеят. Ние винаги сме искали да го опростим до натискане на един бутон. После започнаха да се появяват GoPro, смартфоните, услуги катo Google Street View и този тип снимки станаха по-разпознаваеми.
Някъде по това време започнахме да си задаваме въпроса дали на хората им трябва и искат да имат такива снимки и видео изобщо. Оказа се, че ако изобщо искаме да наложим такова устройство, задължително условие е то да бъде много просто - материалите да не се обработват допълнително след заснемането от потребителя, а всичко да се случва вътре в самата камера. Работихме основно по технологията, доразвивайки 360-градусовия сензор. Липсата на който е всъщност причината до този момент да няма подобна камера на пазара - всички сензори са 16х9, което е размерът на телевизора, телефона или GoPro-то ви. Първото, което направихме, беше да разработим виртуалния сензор, който се състои от 3 лещи, а хардуерът ни е така изработен, че позволява всичко заснето да се обработи вътре до сферична форма. Когато вече разполагахме с технологията, решихме, че ще направим най-добрия възможен продукт, и се заехме с дизайна.

А как превръщате една технология в успешен бизнес модел?
- Когато започнахме кампанията си в Kickstarter, бяхме осем души в екипа. Разработихме прототипа, представихме го в Kickstarter и не знаехме какво точно да очакваме. Единственото, в което бях сигурен, е, че ако искаме да направим крачка от решение за бизнеса към продукт за крайния клиент, ще ни трябват сериозни суми. Сумата, която търсехме, беше 1 млн. долара и ако беше по-малко, нямаше да знам какво да правя. Така нямаше да можем да докажем, че продуктът се приема добре. Затова си поставихме цел от 1 млн. долара. Много е важно при стартирането на такава кампания да имаш цел, и то не само за парите, но и колко хора искаш да привлечеш за идеята си.

Инвестирахме около 50 хил. долара само в подготовката на кампанията - PR, прототипи, медийно присъствие. Така в момента, когато стартирахме в Kickstarter, вече нямахме никакви пари и ако кампанията не беше успешна, на компанията ѝ оставаха около десет дни живот. Kickstarter ни даде платформа за изява и така започнаха да ни разпознават.

Какво се случи с компанията след нея?
- Не бяхме много подготвени какво да правим след кампанията. Трябваше да изградим пълноценна компания. За последните 18 месеца сме наели 40 души, сега сме 48. Работим от Франция, Сан Франциско и Китай. Производството ни в момента е в Китай. Целият дизайн и разработки са във Франция, а маркетингът ни е в САЩ. Но можеше и да е на всяко друго място по света. Видяхме, че продуктът е подходящ за всевъзможни пазари - Корея, Япония, Индия, Русия и т.н. И когато гледаш глобално на бизнеса си, получаваш и глобален резултат. И ако погледнем резултата от Kickstarter кампанията - само около 5% от участвалите са от Франция, 50% са от САЩ, една четвърт са от Азия. Затова беше важно да се позиционираме по-широко.

Хардуерът е труден бизнес, защото има много развойна и инженерна работа, освен това трябва да се разработват софтуер, приложения за различни операционни системи, нужна е логистика, после идват продажбите и поддръжката, ъпдейтите. Налага се да се комуникира на различни езици, да се познават различни регулации. Много по-трудно е от това да имаш просто едно мобилно приложение - тогава ти трябва един човек за маркетинг, един за продажби. В хардуерния бизнес не е така и когато се наложи да пораснеш бързо, трябва да внимаваш дали наемаш правилните хора. В момента тези 48 души ни помагат да покрием всички вертикали и компанията е стабилна, но това не е достатъчно. Ако продължим да растем, ще ни трябват повече хора за една задача.

Каква е следващата стъпка за компанията?
- Започнахме доставки и дистрибуция през април. Следващата стъпка е да сме сигурни, че всички клиенти са доволни. Успехът при стартиране не означава да продадеш милиони, а да имаш клиенти, които използват продукта и го харесват. Следващата по-голяма крачка е да се насочим към фотографията. С развитието на технологиите минахме през много етапи: от нискокачествени снимки от телефони, през различни камери, дигитална фотография и страхотно ново изживяване. Така е и на пазара на 360-градусовата фотография - ново изживяване, но този път и качеството е доста високо. Но все пак започваме от нулата.

Затова следващата крачка е да подобряваме още качеството, като и самото устройство. Пазарът на камери винаги върви нагоре, докато не се появи нещо съвсем ново и не се наложи да започне отново от нулата.

А продължавате ли да работите за развитие на b2b канала?
- Не съвсем. Просто бизнесът вече ни използва. Хората, които ни купуват, могат да използват продукта както за потребителски, така и за бизнес цели. Беше много трудно да минем от продукт на стойност 2000 долара към такъв за под 500 долара.

Къде доставяте в момента?
- Където поръчат. Бих казал, че в момента имаме поръчки и дoставки навсякъде.

Къде се виждате спрямо конкуренцията? Бихте ли се сравнили по някакъв начин с Xiaomi, които също нямат физически магазини и продават само онлайн?
- Ами не бих казал. Те определено разтърсват и променят изцяло пазара. Но за сметка на това с първото устройство, което продават, не печелят нищо. Идеята им е да продадат толкова много, че накрая да започнат да правят пари от количеството. Ако не им се получи, са на загуба. Но е интересен модел в Китай. Но мисля, че определено са заплаха за Samsung.

За нас това е още началото. Следващото голямо нещо, което се задава, е виртуалната реалност, която също е в начален етап на развитие. Има и още един момент - когато научим хората да възприемат 360-градусовото заснемане като нещо нормално, те ще са фрустрирани, когато се връщат към традиционния начин, който всичко познаваме сега.

Как се възприема технологията в момента?
- Правим различни тестове. Това, което забелязахме, е, че хората се объркват от 360-градусово видео, но ако им дадем контрол, всичко се връща на мястото си. Усещането им е познато като в Google Street View. Честно казано, технологията тепърва започва постепенно да се възприема. Можехме да сме закрили компанията много пъти досега, но продължаваме да произвеждаме и иновираме. И мисля, че сме на прав път.

А Samsung, които също пуснаха 360-градусова камера?
- Конкурентите ни винаги правят едни и същи грешки. Samsung създаде камера с две лещи, а сливането и обработката на снимките се случва директно в мобилния телефон, но е бавно и тромаво, трябва WiFi и време за обработка. Там няма някаква кой знае каква технология. Нашето предимство е стиковането на изображенията в реално време. Затова ние можем да предложим живо предаване, което Samsung не може. А потребителите искат нещо лесно, което да споделят в социалните мрежи. Не е трудно да се познае какъв продукт биха предпочели. Това е и пазарът, в който се целим.

Източник: kapital.bg

360-градусовото заснемане е съвсем нов вид преживяване